Wat zijn voordelen van yoga?

wat-zijn-voordelen-van-yoga

Vroeger had yoga het imago van ‘zweverig’ te zijn. Het zat toen ook nog meer in de alternatieve hoek. Steeds meer wordt in onze westerse wereld yoga beoefend. Iedereen heeft er wel van gehoord, maar wat is yoga nou precies? En wat zijn de voordelen van yoga?

Dat was het thema van het leefstijlitem voor de radio.

Oorsprong

Het woord yoga komt uit het Sanskriet en betekent: verenigen, beheersen, ook wel herboren.
In het Hindoeïsme leert yoga de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen, om daarmee de vereniging met God te bereiken. Daarnaast is er de Boedhistische yoga, waarbij meer de weg van de intelligentie wordt benadrukt. Chinese yoga is dan weer gebaseerd op het Taoïsme en de leer van yin/yang; balans en evenwicht.

Westen

In het Westers concept, zien we voornamelijk hatha yoga. Dat is een systeem van lichamelijke oefeningen. Het is meestal een niet-religieuze beoefening, en wordt als heilzaam ervaren bij een jachtig leven.
In de tweede helft van de 20ste eeuw is deze vorm van yoga populair geworden in het Westen. Dat is niet zo verwonderlijk als je kijkt naar de mate waarin het leven na de Tweede Wereldoorlog is versneld.

Studie

Bij een studie aan een New Yorks college is wetenschappelijk aangetoond dat de yoga ademhaling een methode is die het autonome zenuwstelsel in balans brengt.  Ze bleek psychologische en stressgerelateerde klachten te beïnvloeden.

Hatha-yoga is de vorm van yoga die het meest beoefend wordt in het westen. ‘Deze vorm bestaat grotendeels uit asana’s (lichaamshoudingen) en pranayama (ademhalingstechnieken). De hatha-yoga vormt de basis voor veel andere, verder ontwikkelde soorten fysieke yoga.’, aldus Yoga docent Janice Aliar. Zij heeft haar opleiding genoten in India en geeft daar ook met enige regelmaat retraites.

Welzijn

Janice Aliar geeft ook yoga-sessies aan onder meer gedetineerden in Nederland. Haar ervaring is dat deelnemers zich na een sessie fysiek beter in hun vel voelen, minder pijn ervaren en flexibeler zijn. ‘Maar ook mentaal ervaren ze verschil; minder gedachten in hun hoofd, de fluctuaties worden minder.’ Daarnaast krijgt ze ook regelmatig terugkoppeling van de medewerkers die met de gedetineerden werken. ‘De gedetineerden zijn vrolijker en hebben meer kalmte in hun hoofd.’

Slaap

Janice leerde me ook een methode uit de yoga om beter in slaap te komen. (te zien op het einde van de video van de radio-opname)

Plaats je

duimen op je oorschelpen

wijsvingers op je wenkbrauwen

middelvingers op je oogleden (dicht)

ringvingers op je neusvleugels

(De pink heeft bij deze oefening geen functie)

Adem rustig in door de neus, en maak bij het uitademen (ook via de neus) het geluid van een zoemende bij. Herhaal dit enkele keren vlak voor het slapen gaan.

Op meerdere vlakken kan yoga je welzijn dus positief beïnvloeden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Made with love by I-Von. All rights Reserved.