Smoothies: net iets te vlot!

smoothies-net-iets-te-vlot

Recentelijk vroeg een van m’n cliënten mij tips voor een smoothie. Tot dat moment had ik er niet bij stilgestaan, maar ik neem ze haast nooit. Smoothies zijn me net iets te vlot!

Hoewel ik vaak heel hippe foto’s op instagram voorbij zie komen, ben ik zelf niet zo dol op smoothies. Ik hou niet alleen van heel veel verschillende smaken, die je uiteraard in overvloed vindt in de recepten op internet, maar ook van verschillende en afwisselende texturen van voedsel. En dat is al één reden waarom ik me nooit heb vastgebeten in het onderwerp smoothie.

Natuurlijk kan je allerlei toevoegingen in je blender gooien die een iets andere structuur geven aan het geheel, maar het blijft een soort papje waarop je niet hoeft te kauwen, en waar weinig bite in zit.

Verzadiging

Bovendien gaat het drinken (want eten kan ik dit niet noemen) van dit voedsel me veel te snel. Daardoor ben ik al na hooguit vijf minuten klaar, terwijl het verzadigingshormoon leptine (dat ik toch al in gering mate produceer) mijn hersenen pas na 20 minuten het signaal geeft dat ik genoeg heb. Het gevolg is dat ik niet enkel met een lege beker voor me zit, maar ook met een lege maag voor mijn gevoel. En dat nodigt mij dan vaak uit om er meer van te nemen, of nog iets andere erbij te eten. Het gaat me net iets te vlot. En dat is precies wat het woord smooth betekent.

Als leefstijl- en voedingsdeskundige heb ik nog een andere kijk op smoothies. Veel mensen zetten ze in als een snelle lunch, makkelijk om mee te nemen, en je kan het eten (drinken) terwijl je iets anders doet. Doorwerken bijvoorbeeld, wat sowieso geen goed idee is. Mocht je de tijd die je over hebt inzetten om een lunchwandeling te maken, dan heb je die tijd tenminste goed besteed.

Fruit

Vaak kom ik recepten tegen van smoothies die boordevol fruit zitten. En fruit is natuurlijk gezond, maar wel met mate. Want in fruit zitten relatief veel suikers. En ook al zijn het natuurlijke suikers, ze worden in ons lichaam snel opgenomen als koolhydraten, en daar eten wij er meestal teveel van. Dus als je al een smoothie neemt met fruit erin, neem dan voor de rest van de dag niet ook nog fruit als tussendoortje.

MAAL-tijd

Bovendien wordt een sinaasappel in een smoothie niet op dezelfde manier in je lichaam verwerkt als wanneer je een hele sinaasappel zou eten. Het werk dat je tanden, kiezen, slokdarm, maag… moeten doen om aan de voedingsstoffen van de sinaasappel te komen is echte MAAL-tijd. De moeite die je lichaam daarvoor moet doen is veel meer lichaamsenergie dan dat je met 1 druk op de knop van de blender alles tot een smooth papje hebt gemalen.

Is het dan af te raden om ooit nog een smoothie te eten (drinken)? Zeker niet. Je kan meer vezels binnen krijgen door er ook peulvruchten en groenten aan toe te voegen en zo weinig mogelijk fruit. De peulvruchten kunnen ook zorgen voor een meer verzadigd gevoel. En misschien leer je wel smaken en groenten eten die je voorheen nooit proefde. Gouden tip: zorg voor afwisseling, let op wat en hoeveel je erin stopt, en geniet met mate.

gezonde lunch, gezondheid, smoothies, vezels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Made with love by I-Von. All rights Reserved.