Nudging beïnvloedt ons gedrag positief

nudging-beïnvloedt-voortdurend-ons-gedrag

Vorige week ging het in mijn leefstijlpraatje voor de radio meer over wat nudging is, wie het inzet, en waarom. Deze keer licht ik enkele voorbeelden van beïnvloeding op gedrag toe die we dagelijks tegenkomen. Want nudging beïnvloedt ons gedrag positief, maar de slimme trucs van marketing zijn vooral gericht op voordeel voor het bedrijf dat de producten verkoopt. Deze voorbeelden kunnen je meer alert maken, zodat jij in de toekomst er niet zo snel meer intrapt.

Paradijs

Wie kent er niet de slogan van Bounty: ‘Een stukje paradijs op aarde.’? Natuurlijk wordt hiermee de suggestie gewekt dat je meer ontspannen wordt, je gelukkiger voelt, een vakantiegevoel krijgt…door een Bounty te eten. Dit is een voorbeeld van nudging door middel van een slogan.

Vital(iteit)?

Ook de naam van een product kan een vorm van nuding zijn. Denk maar aan de repen van het merk ‘Vital’. Dit doet denken aan vitaliteit, en dus aan gezondheid, terwijl deze chocoladerepen voor de helft uit suiker bestaan.

Topsporter

Een ander trucje om ons te laten geloven dat een bepaald voedingsmiddel gezond is, is een bekende sporter te laten opdraven in een reclamefilmpje. Herinner je je nog Lionel Messi die het wel heel gezellig had met ‘enkele vrienden’ en een zak chips? Nu beweer ik niet dat heel af en toe chips ongezond is, maar door het een topsporter te laten aanprijzen, krijg je het gevoel dat het dan wel gezond moet zijn. Natuurlijk is dat een verkeerde conclusie, maar dat is waar marketing op inspeelt.

Gezonde keuzes

Toch zijn er ook tal van voorbeelden die ons beïnvloeden om goede of gezonde keuzes te maken. Wie kent er niet de ‘blikvangers’ langs de weg om fietsers (en met name jongeren) uit te dagen hun blikjes erin te werpen, zodat ze niet als zwerfafval op straat belanden? Of Holle Bolle Gijs, die kinderen bedankt voor het afval dat ze in de Efteling in zijn openstaande mond gooien?

Beweging

Ook op gebied van beweging worden slimme trucjes gevonden. Zo helpt het om voetstappen naar de traphal te leiden, zodat mensen de trap kiezen boven de lift. En het vervangen van traptreden voor pianotoetsen leverde bij een test op dat 66% meer mensen de trap namen in plaats van de roltrap.

Bedrijven

Wil jij in je organisatie mensen ‘nudgen’ zodat je medewerkers langer vitaal blijven? Dat kan op heel eenvoudige manieren, die passen bij jouw bedrijf, en ik kan je daarbij helpen. Neem vrijblijvend contact op via inge@infoodshape.nl.

gezonde keuzes, leefstijl, nudging

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Made with love by I-Von. All rights Reserved.