Goede ademhaling helpt hele lichaam

goede-ademhaling-helpt-hele-lichaam

Het eerste wat we doen als we geboren worden, is ademen. De ademhaling zorgt ervoor dat ons lichaam allerlei levensnoodzakelijke processen, acties en bewegingen zelfstandig kan uitvoeren. We hebben zelf ook invloed op onze ademhaling. Daarom was dat afgelopen zaterdag het onderwerp tijdens mijn leefstijlpraatje voor de radio.

Zonder erbij na te denken, ademen we zo’n 25.000 keer/dag. Het is een natuurlijke beweging die automatisch wordt aangestuurd door onze hersenen. Door adem te halen, nemen we zuurstof op. Die wordt door ons bloed getransporteerd naar onze organen waar het noodzakelijk is voor allerlei processen.

Stofwisseling

Onder invloed van zuurstof wordt voeding als het ware afgebroken en omgezet in energie. Denk maar aan een stuk ijzer dat je in de open lucht laat liggen… het ijzer wordt door de zuurstof in de lucht afgebroken. Zo gaat het ook met voedsel in ons lichaam. Maar teveel zuurstof is dan weer niet goed voor de balans. Daarom is het weer goed om ervoor te zorgen dat het teveel aan zuurstof wordt afgebroken. Dat kan bijvoorbeeld door voedingsmiddelen met anti-oxidanten te eten.

Bij de stofwisseling komt koolzuurgas vrij. Ook dat heeft ons lichaam nodig bijvoorbeeld voor het optimaal houden van de zuurgraad (PH-waarde) van je bloed, maar alles moet in balans zijn. Anders ervaart ons lichaam het als toxisch. De meeste toxines worden door middel van ademhaling uit ons lichaam verwijderd.

Problemen bij slechte ademhaling

Onder meer onder invloed van stress kunnen mensen verkeerd gaan ademhalen: bijvoorbeeld te weinig zuurstof opnemen of teveel koolzuur afgeven. Bekende symptomen van verkeerd ademhalen zijn duizeligheid en hoofdpijn. Maar ook vermoeidheid kan een gevolg zijn van een verkeerde ademhaling. Stress kan een oorzaak zijn van verkeerde ademhaling. Anderzijds kan een verkeerde ademhaling ook leiden tot burn-outklachten en depressiviteit.

Mindful ademen kan helpen bij:

Afvallen, zelfvertrouwen, algeheel gevoel van welzijn

Dat komt omdat je door te oefenen in bewust en rustig te ademen je hartcoherentie omhoog gaat. (je hart gaat regelmatiger slaan. Dat heeft invloed op je hele lichaam en ook op je stofwisseling)

Veel mensen zijn emotie-eters.

Door elke dag op normale momenten ademhalingsoefeningen te doen, kan men die toepassen op het moment dat emoties de kop op steken. Dat helpt je dan om geen eet-bui te krijgen.

Tip: Goede ademhaling is uitademen langer dan inademen: vier tellen in / acht tellen uit.


ademhaling, gezobdheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Made with love by I-Von. All rights Reserved.