Gesponsorde wetenschap is gevaarlijk

Tal van wetenschappers laten zich door de industrie betalen om onderzoeken te sturen. Daardoor zijn de uitkomsten van die onderzoeken heel goed voor de portemonnee van die industrie, maar meestal niet voor de (gezondheid van) de consument. Gesponsorde wetenschap is gevaarlijk.

Voor de consument is het lastig om te ontdekken wat hij moet geloven. Het staat immers in de krant, of het komt op televisie. Maar in de uitzending van gisteren van het programma RamBam werd stap voor stap nagegaan hoe zulke marketingtrucjes werken.

Is het dan onmogelijk voor de consument om te ontdekken of iets waar is of niet? Nee, maar het is wel lastig. Want je bent je er niet steeds van bewust dat je kritisch moet zijn op bepaalde bevindingen. Een tip die je in ieder geval op internet al veel wijsheid kan opleveren: kijk altijd naar wie achter de website zit. Zo kwam ik er enige tijd geleden achter wie de partner blijkt van het Kenniscentrum Voeding en Suiker. Dat is namelijk Coca Cola. Niet zo gek dat de artikelen die op die site verschijnen erin gaan als zoete koek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Made with love by I-Von. All rights Reserved.