Ga toch fietsen!

ga-toch-fietsen

2018 bleek een recordjaar voor de elektrische fiets. De e-bike is nu zelfs populairder in Nederland dan de stadsfiets. Dat is vandaag te lezen in het AD. En hoewel de meeste mensen erg in hun nopjes zijn met hun nieuw aangeschafte stalen ros, toch wil ik daar enkele kritische kanttekeningen bij zetten. Ook al hoor ik u zuchten: ‘Ga toch fietsen!’ En dat is nou precies mijn advies aan u!

Eerder heb ik het tijdens een van mijn leefstijlpraatjes voor de radio al over de e-bike gehad. Ik had me voorafgaande aan de uitzending goed voorbereid, me ingelezen in het onderwerp en mijn fysiotherapeut gevraagd naar zijn mening.

Verrassend

Ik had verwacht dat de fysiotherapeut het gebruik van de e-bike (behalve in uitzonderlijke gevallen) zou afkeuren. Maar hij noemde een aantal verrassende voordelen van het gebruik van een elektrische fiets. Zo vertelde hij dat het een vooruitgang is als mensen die zelden of nooit fietsen, nu wel veel meer gaan fietsen. Dat wil zeggen: in de plaats van met de auto of bus te gaan.

Wat ik echter veel zie gebeuren, is dat mensen hun oude (stads)fiets inruilen voor e-bike. ‘Ja maar, het is enkel trapondersteuning. Ik moet wel zelf trappen!’, hoor ik ze zichzelf en hun keuze verdedigen. Ondersteuning…die neem je toch enkel als je die nodig hebt, of niet? Dragen we steunkousen omdat ze zo lekker warm zijn, of omdat je benen er dan lekker strak uitzien? Loop je uit voorzorg met een stok omdat je wel eens zou kunnen wankelen?

Schenen

Waarschijnlijk ga ik nu tegen een paar schenen schoppen, maar laat ons eerlijk zijn naar onszelf. De grootste reden voor de aanschaf van een e-bike is comfort. Daarom hebben we ooit het wiel uitgevonden, toch? Voor het gemak. Dat is nu eenmaal hoe de mens in elkaar zit. We willen gemakkelijk zittende kleding (met veel lycra zodat het nergens knelt…ook niet als ik 5 kilo zwaarder word), gemaksvoeding (zodat ik sneller een vol gevoel krijg), en gemakkelijk vervoer zodat ik niet teveel moeite hoef te doen.

Zelfredzaam

De fysiotherapeut noemde nog enkele voordelen van een e-bike op. Zoals het feit dat oudere mensen langer aan het verkeer blijven deelnemen. Immers, het onderhouden van complexe bewegingen is bevorderlijk voor het op peil houden van hun cognitieve vermogens. Mede daardoor blijven ze ook langer zelfredzaam. Dat voordeel geldt enkel voor mensen die zonder trapondersteuning niet meer in staat zouden zijn om te fietsen.

En dan zijn er uiteraard voordelen voor het milieu. Indien we massaal bedanken voor een ritje met de auto of bus, en in de plaats daarvan de e-bike nemen (die we opladen met ECHT groene stroom).

Zorgelijk

Het meest zorgelijk vind ik de tendens dat zelfs fietsen voor kinderen vanaf 8 jaar met trapondersteuning worden gemaakt. Ik zie daar geen enkel van de genoemde voordelen in. Het milieu wordt alleen maar meer belast, omdat er nu meer elektriciteit nodig is, want voorheen werd er enkel op spierkracht gefietst. Bewegen in de buitenlucht blijft gelijk met een fiets zonder trapondersteuning. En de spieren worden minder uitgedaagd om zich te ontwikkelen, waardoor de mens een steeds zwakkere aardbewoner wordt.

Dus ja, trotse bezitter van een e-bike, het fietsen op een elektrische fiets kan een goede ontwikkeling zijn. Maar enkel als je deze raad opvolgt: Ga toch fietsen! Altijd. Overal. Zo lang, zo veel, en zo hard mogelijk. Zodat je spieren ook nog een functie hebben. Of, om het met de woorden van mijn fysiotherapeut te zeggen: ‘Use it, or lose it!’ (Met dank aan de input van Hans Duijnstee)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Made with love by I-Von. All rights Reserved.