Bewustwording

Bij organisaties en bedrijven richt In Food Shape zich op het vergroten van het bewustzijn dat leefstijl erg belangrijk is om gezondheid te verbeteren. Daartoe zet ik strategische Storytelling in bij lezingen, presentaties en workshops. 

Ik ben te boeken als spreker bij bedrijven, organisaties en symposia. Daarnaast ben ik beschikbaar voor het geven van gastcolleges en paneldiscussies over onderwerpen als vitaliteit, leefstijl, gezonde voeding, (pre)diabetes,... 

Voor informatie of boekingen:

Een greep uit de lezingen:

  • Wat beweeg(t) je?
  • Leefstijl is besmettelijk
  • Onze wereld door de ogen van de oermens
  • Natuurlijk gezond de overgang door
  • (Pre)diabetes zonder het te weten

Er is nog zoveel werk te doen als het gaat om bewustwording. Daar begint alles mee. Als je als bedrijf, organisatie of gemeente je mensen bewuster kan maken van bepaalde patronen, dan geef ze je belangrijke handvatten om de regie over hun leven weer te pakken. Dan gaan ze niet enkel op een andere manier om met een ‘ziekmakende’ maatschappij, maar dan creëren ze zelf een gezondere maatschappij. 

Inge: 'Daar profiteert de organisatie én de medewerker van.'

Daarnaast is humor een belangrijk ingrediënt van de nudging programma’s die ik ontwikkel. Zo maak ik onder meer podcasts, videoclips, webinars om gedragsverandering teweeg te brengen op leefstijlgebied. Bovendien is het belangrijk dat het om een reeks van videoclips, podcasts, webinars,… gaat. Daarbij vindt de herhaling van het format, de herkenbaarheid van de vorm, het beeld, het geluid, en de laagdrempeligheid van de insteek aansluiting bij de toehoorder. Een soort ‘hapklare’ brokken die net als fast-food achteloos naar binnen wordt geschoven. En waar men met een goed gevoel vandaan komt!

Voorbeeld lezing: Onze wereld door de ogen van de oermens

𝙃𝙤𝙚 𝙠𝙖𝙣 𝙞𝙠 𝙢𝙞𝙟𝙣 𝙙𝙤𝙚𝙡𝙜𝙧𝙤𝙚𝙥 𝙯𝙤 𝙫𝙚𝙚𝙡 𝙢𝙤𝙜𝙚𝙡𝙞𝙟𝙠 𝙫𝙚𝙧𝙡𝙚𝙞𝙙𝙚𝙣? 𝙀𝙣 𝙬𝙖𝙩 𝙯𝙤𝙧𝙜𝙩 𝙚𝙧𝙫𝙤𝙤𝙧 𝙙𝙖𝙩 𝙢𝙞𝙟𝙣 𝙗𝙤𝙤𝙙𝙨𝙘𝙝𝙖𝙥 𝙗𝙡𝙞𝙟𝙛𝙩 𝙝𝙖𝙣𝙜𝙚𝙣? Die vragen stel ik mezelf altijd tijdens de voorbereiding van een lezing. Omdat ik voortdurend om me heen zie hoe marketingtrucs ons verleiden en ons gedrag onbewust sturen, pas ik enkele van deze technieken toe tijdens mijn presentaties. Enkele voorbeelden: val op/wees anders, zorg voor een goed gevoel/humor, laagdrempelige informatie/herkenbaar, zorg voor een unieke ervaring/interactie, wees authentiek/emotie, prikkel diverse zintuigen/verras... Zo probeer ik het makkelijker én leuker te maken voor m'n publiek.

Voorbeeld lezing: Met de billen bloot

Waarschuwing: NIET voor betweters, vingerwijzers, schoffeerders, onverschilligen, roddelaars, vooroordelers, lange tenen, schandesprekers, wijsneuzen, ver-van-mijn-bed-roepers, bemoeiallen, criticasters, wise guys en tere zieltjes. WEL voor gewone mensen zoals u en ik.

Deze luchthartige lezing wordt gebracht als een verhaal, aangevuld met wetenschappelijk onderzoek en gezond boerenverstand. Gaandeweg wordt duidelijk wie verantwoordelijk is voor de enorme gezondheidsproblemen waar onze maatschappij mee kampt. Deze lezing is ook – misschien wel vooral – bestemd voor mensen die geen chronische aandoening, gezondheidsklachten of overgewicht hebben.

Eén ding staat vast: je komt onbevangen binnen. Al de rest is onzeker.

Programma's

Onder mijn klanten bevinden zich bedrijven, zorgverzekeraars, overheden, organisaties, verenigingen, maar ook artsen en paramedici. De programma’s die ik ontwikkel zijn uniek, nieuw en laagdrempelig. Omdat ik als ervaringsdeskundige een serieus onderwerp met mijn methodiek op diverse luchtige manieren onder de aandacht breng, breng ik een feel good gevoel over bij de doelgroep. Is dat niet precies hoe reclame werkt? We hebben gezien hoe sterk dat kan werken, dus waarom dat niet inzetten bij ‘interventies’?

Duurzame inzetbaarheid

Medewerkers vormen het grootste kapitaal van een onderneming. Het aanbieden van fruit op de werkvloer, of korting op een sportschoolabonnement is leuk, maar bereikt vaak enkel de medewerkers die al redelijk bewust met hun leefstijl en gezondheid bezig zijn. Om juist de doelgroep te bereiken die hierin niet vooroploopt, bied ik creatief en innovatief maatwerk. Van interactieve presentaties tot leuke workshops, en van quiz tot video-nudging. Maak als onderneming ECHT het verschil!

Creatieve partner

Innovatieve projecten voor leefstijlverandering kunnen een beroep op mij doen om mee te denken over en het implementeren van creatieve manieren om bewustwording te vergroten. (Specialisatie: lage SES)

Bruggen slaan

De gapende kloof tussen wetenschap en (toekomstige) patiënt overbruggen door storytelling in te zetten als interactieve interventie. 

Presentaties

Voor bedrijven, organisaties, overheden, en zorgprofessionals verzorg ik presentaties over leefstijl of voeding gerelateerde onderwerpen. De presentaties worden aangepast aan het thema van de bijeenkomst, of aan de vraag van de opdrachtgever.

Culturele Peergroups

Mensen met diverse culturele achtergronden inspireren tot leefstijlverandering door rolmodellen uit de peergroep. (Video)Storytelling is een heel sterk medium hierbij. Tal van 'patiënten' vertrouwden hun verhaal al aan mij toe, waaronder mensen met diabetes type2 en copd, cardiovasculaire aandoeningen, endometriose en psychische aandoeningen.  Het laagdrempelig delen van deze verhalen zet anderen aan om ook met hun leefstijl hun gezondheid te verbeteren.

Vlog

Als MoJo (Mobiele Journalist) heb ik ruime ervaring met (semi)live verslag leggen tijdens events op gebied van leefstijl(geneeskunde). Ervaar het voordeel van een freelancer die snelheid en flexibiliteit houdt in uw cross-mediale communicatie. Dit alles kan met vertaling en ondertiteling. Voor uw internationale netwerk of markt wordt een native speaker ingeschakeld die uw video van een professionele Engelse ondertiteling voorziet. 

‘Wanneer een bloem niet bloeit, repareer je de omgeving waarin ze groeit, niet de bloem.’
aldus: Onbekende auteur

Made with love by I-Von. All rights Reserved.